Guide: Skab engagerende og målgrupperettet SoMe-content

Vi liker, kommenterer, deler og scroller løs som aldrig før. Her hos Wecommunicate vil vi derfor gerne give dig et par tips med på vejen, så du er bedre klædt på til at kaste dig ud i at fange dine kunders opmærksomhed på sociale medier.

Vi bliver inspireret, oplyst og ikke mindst påvirket, så snart vi åbner en af de farvestrålende apps, som er blevet en fast del af både privatpersoner og virksomheders hverdag. Det kan lyde nemt at skrive nogle linjers tekst, sætte et par emojis ind og poste det sammen med et billede taget på din gamle iPhone 11. Men så nemt er det desværre ikke, hvis du gerne vil udnytte det fulde potentiale, som sociale medier tilbyder. Med sociale medier har du og din virksomhed nemlig et hav af muligheder for at promovere produkter, brande din virksomhed og øge din kendskabsgrad.

Læs med her, hvor vi giver vores bedste tips til, hvordan du kan skabe engagerende og målgrupperettet indhold på din virksomheds sociale medier ????

1# Kend din målgruppe

Det første step på rejsen er at kende din målgruppe. Ligesom med alt andet markedsføring, er det vigtigt, du har et klart billede af, hvem du ønsker at kommunikere med. Og her er deres køn, alder og bopæl ikke nok at kende til…

Hvad er deres interesser? Hvad driver dem frem i hverdagen? Hvad har de et ønske om at blive klogere på? Har de et behov, du kan hjælpe med at få opfyldt?

Når du har et klart et billede af din målgruppe, kan du tale direkte til dem, og dermed har du fundamentet til at udforme dine opslag til SoMe.

2# Vælg dine platforme

Når du skal vælge dine platforme, er det igen vigtigt at have din målgruppe i baghovedet.
Er det Maja fra Vesterbro, der dagligt poster adskillige opslag på Instagram, bruger flere timer på TikTok og tjekker LinkedIn lige så ofte som Messenger? Eller er det Torben fra Esbjerg, der kun tjekker Facebook med et par dages mellemrum?

Derudover er det også vigtigt at overveje dine ressourcer. Det kræver tid at differentiere dine SoMe-opslag til hver enkelt platform – og det er netop nødvendigt, hvis du ønsker at ramme dine følgere og udnytte den enkelte platforms styrker.

Inden du begynder at oprette virksomhedsprofiler på både Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok osv., så skab et klart overblik over, hvilke platforme din målgruppe bruger, samt hvor meget tid de bruger på de enkelte medier. På den måde bruger du dine ressourcer bedst og rammer samtidig din målgruppe bedre.

3# Find dit ”Why”

Du har måske hørt om Simon Sineks verdensberømte TED Talk, hvor han snakker om ”The Golden Circle”. Kort fortalt er hans pointe, at det ikke er nok at vide ”hvad”, man vil gøre som virksomhed, og ”hvordan” man vil gøre det. Det vigtigste er derimod at vide ”hvorfor”, man vil gøre det.

Og netop det gyldne ”why” er også en god idé at have in mente, når din virksomhed benytter sociale medier. Her kan du stille sig selv spørgsmålene: ”Hvorfor vil jeg lægge opslag på SoMe? Er det fordi andre virksomheder gør det, eller fordi det faktisk skaber værdi for både mine kunder og min virksomhed?”

Og hvis du ikke allerede har gættet det, skal dine SoMe-opslag selvfølgelig være værdiskabende ????

4# Planlægning er vejen frem

At have overblik er sjældent en dårlig ting. Når du starter din SoMe-rejse, kan det derfor være en stor hjælp at udarbejde en contentplan.

En contentplan kan sammenlignes med din almindelige kalender, men i stedet for kaffeaftaler og børnefødselsdage, skriver du detaljer ned om hvert enkelt SoMe-post for den kommende periode. Det kan f.eks. være tema, dato, tidspunkt samt hvilken platform. På den måde sikrer du dig, at der ikke kommer fem opslag i den ene uge og ingen ugen efter.

En anden stor hjælp i planlægningen er et årshjul. I et årshjul skriver du ned, hvilke temaer og emner dine opslag skal omhandle i de forskellige måneder. På den måde sikrer du dig, at dine opslag ikke omhandler det samme hver tredje måned. Derudover kan årshjulet også opdateres og genbruges år efter år. For nogle virksomheder kan det f.eks. give mening at skrive om det samme emne samme tidspunkt årligt, hvis det er relateret til dine produkter eller service. Et eksempel kan være, at en dyrlæge hvert forår kan informere om, at flåterne er på vej tilbage, og at det i starten af vinteren er tid til at finde potevoksen frem.

Med en contentplan og et årshjul har du dermed muligheden for at planlægge dine opslag langt ud i fremtiden, så dine sociale platforme ikke bliver glemt eller nedprioriteret, når der løbes ekstra stærkt på kontoret.

5# Ram et sweetspot

Når du har styr på ovenstående, kan du begynde at overveje, hvad dine opslag skal omhandle. Her er et godt tip, at du skal finde kombinationen af, hvad du som virksomhed gerne vil fortælle samtidig med, at du fortæller det, som din målgruppe gerne vil høre og læse om.

Hvad spørger dine kunder typisk om? Hvad er de typisk bekymret for? Og hvad er de typisk nysgerrige på?
Og så er det sjældent en dårlig idé at give lidt af sig selv. Vis, hvem I er som virksomhed, så jeres følgere og kunder ikke er i tvivl om, at der sidder mennesker bag skærmen.

6# Engagér dine følgere

Nu kommer vi til noget af det sjove – nemlig at engagere dine følgere! Der er flere måder at gøre det på, og det afhænger også i høj grad af dit produkt eller service. Men nogle af de mest oplagte måder, kan du læse her:

Opfordr dine følgere til at kommentere. Det kan du gøre ved at stille dem et åbent spørgsmål, som passer til lige præcis din målgruppe. En anden måde er ved at lave et opslag, hvor de får lyst til at tagge deres venner, familie, kollegaer eller andre bekendte. Her kan du f.eks. stille spørgsmål som: ”Hvem kender du, der skal have fingrene i vores nye produkt?” eller ”Hvem vil du komme og besøge os sammen med?”

Og så kan du også lave en konkurrence. Konkurrencer er ofte gode, men her er det vigtigt at være opmærksom på de enkelte sociale platformes regler ift. krav om kommentering, like og deling. Reglerne ændrer sig af og til, så det er vigtigt at holde sig opdateret.

7# Brug annoncering

Marketing på sociale medier er gratis. Eller det kan man i hvert fald hurtigt komme til at tænke… Sådan fungerer det bare desværre ikke, hvis man gerne vil nå ud til flest muligt.

Ved at bruge penge på annoncering rammer du således din målgruppe bedre samtidig med, at du nemt kan måle effekten. Der er ingen, der siger, at du skal fyrre størstedelen af dit marketingsbudget af på annoncekroner, men en idé er at starte stille og roligt op og teste, hvad der virker godt for din virksomhed.

Det første step er at oprette en Business Manager og en tilhørende annoncekonto – og så er du klar til at lave annoncering på dine opslag.

Blog-Maggi-Terning:

1# Lær din målgruppe at kende i dybden
2# Vælg dine platforme med tanke på din målgruppe og dine ressourcer
3# Find dit ”Why”, så dine opslag bliver værdiskabende
4# Planlæg dine opslag ved at lave en contentplan og et årshjul
5# Ram dit og følgernes sweetspot
6# Engagér dine følgere med opfordring til kommentering, likes og deling
7# Lav annoncering på dit content.

Vi håber, at du kunne bruge vores tips og tricks og er klar til at skabe engagerende og målgrupperettet SoMe-content. Hvis du har spørgsmål eller er interesseret i at snakke med os, så står vi altid klar.

Du kan kontakte os lige her.

Del dette indlæg:

Flere indlæg