Du er måske stødt på begreberne paid, earned, shared og owned media – eller måske har du endda studset over dem i en fancy bog om markedsføring og PR. Vi ved, at de kan være forvirrende at skelne imellem, så som en start vil vi gerne forsøge at gøre det tydeligt, hvad paid og earned media er og ikke mindst deres fordele og ulemper.
Paid media – hvad er det?
Det ligger lidt i navnet, at det ikke er gratis at benytte paid media. Her vælger du at betale en sum penge for at få din nyhed ud eller dit produkt promoveret.
Typiske eksempler er:
- Annoncer i både trykte og digitale medier
- Betalte artikler i aviser og dagblade (advertorials)
- TV-reklamer
- Annoncering og sponsorering på sociale medier
- Betalt influencer marketing
- Google Ads.
Fordele:
Den store fordel ved at vælge paid media er KONTROL. Når du betaler for at få dit indhold ud, vælger du også selv, hvad der bliver sagt og ikke sagt. I nogle tilfælde kan du endda selv producere hele indholdet, imens du i andre tilfælde ”kun” får lov at komme med input og godkende inden publicering f.eks. på en influents kanal. Derudover er en stor fordel også, at du med sikkerhed ved, at dit indhold kommer ud til en del af din målgruppe, særligt på medier som Facebook, hvor det er muligt at segmentere på f.eks. køn og alder. Hvor langt det kommer ud, hvor godt det performer, og hvorvidt du får value for money, det afhænger naturligvis af, om din kampagne / dit indhold er on point med målgruppe, format, budskab, call to action osv.
Ulemper:
Omvendt er ulempen, at dit indhold hurtigt kan komme til at fremstå mere kommercielt. Det er ikke nødvendigvis kun en dårlig ting, hvis du udelukkende ønsker at promovere/sælge et produkt, som når du betaler for en TV-reklame, der viser dine produkter frem. Men hvis det handler om at brande din virksomhed, f.eks. informere om jeres nylige CSR-tiltag, kan det omvendt være sværere at trænge ind til en skeptisk forbruger, når de kan se, at indholdet er betalt. For det er desværre ikke til at skjule for forbrugeren, når du betaler for indholdet. Ifølge markedsføringsloven skal virksomheder og influenter nemlig gøre det HELT tydeligt, når et opslag er betalt, f.eks. ved at skrive ”annonce” eller ”sponsoreret”, hvilket kan fremstå mere utroværdigt for nogle forbrugere. Og apropos betalt, så er en ulempe selvfølgelig også, at paid media ikke er gratis.
Earned media – hvad er det?
Modsat paid media har vi earned media. I stedet for at betale for at få dit indhold ud, skal du her gøre dig ”fortjent” til det.
Typiske eksempler kan være:
- Artikler og indslag i medierne
- Anmeldelser
- Nogle typer influencer marketing
- Delinger på sociale medier.
Med hvad vil det så sige at gøre sig ”fortjent” til at få sit indhold ud? For det første er det ofte en fordel at have et velkendt og vellidt brand, der leverer, hvad de lover og ikke rammer modtageren med den ene skandale efter den anden. Og hvis det eksempelvis handler om at få en pressemeddelelse i enten et landsdækkende medie eller et lokalt dagblad, så må historiens vinkel og indhold ikke undervurderes – ligesom det også er værd at bruge tid på at finpudse et skarpt pitch, når du skal sælge historien ind.
Fordele:
Den mest åbenlyse fordel er selvfølgelig, at denne type markedsføring er ganske gratis (hvis du ser bort fra din arbejdstid og andre ressourcer). Derudover er en meget værdifuld fordel, at du faktisk har gjort dig fortjent til omtalen i den forstand, at et medie selv har valgt at bringe historien (altså uden et betalt samarbejde), så den vil typisk kunne trække dit image, historiens troværdighed og din branding i en retning, der kan føre til mere salg (forudsat omtalen er positiv) eller kendskab. Hvis du vil læse mere om pressemeddelelsesformatet, og hvorfor det er et så uhyre stærkt redskab til fortjent omtale, så klik her.
Ulemper:
Og så er der også et par ulemper. Lige så meget kontrol du har, når du vælger paid media, lige så lidt har du, når du vælger earned media. Journalister, anmeldere og kunder kan helt selv styre, hvordan de vælger at vinkle indholdet om din virksomhed eller dit produkt – og om de overhovedet vælger at dele indhold om dit brand eller virksomhed. Dog kan du selv vælge, hvem du i første omgang f.eks. vælger at pitche din pressemeddelelse til, hvilke informationer du sender med, og hvordan du vinkler den. I nogle tilfælde vil journalisten publicere uden at rette til, imens du andre gange kan være uheldig at læse en publiceret udgave, der er markant anderledes, end hvad du i første omgang pitchede ind.
Det store spørgsmål: Hvornår skal jeg bruge hvilke medier?
Nu tænker du måske: ”Hvorfor er det overhovedet vigtigt at kunne skelne imellem paid og earned media?” Ligesom så meget andet markedsføring bunder valget imellem paid og earned media af din målgruppe. For hvilke medier benytter de sig egentlig af? Og hvilke medier stoler de på og bliver påvirket af? Og så handler det selvfølgelig også om, hvad du gerne vil fortælle til din målgruppe: Er det ren og skær markedsføring af et produkt, eller er det måske en spændende nyhed om store ændringer i din virksomhed?
Når du har styr på ovenstående vigtige skridt kan du vælge de medier og formater, som rammer netop din målgruppe bedst. På den måde bruger du din tid og ressourcer så effektivt som muligt.
Vil du gerne vide mere om de forskellige typer af medier og dine muligheder for at skabe effektfuld PR? Så er du altid velkommen til at kontakte os til en uforpligtende samtale her.