Så hvis journalisten er rar, så er der vel ikke noget at frygte ved interviewet?
Jovist. En hel del faktisk. Og særligt, hvis du ikke er forberedt. For så kan kritiske spørgsmål føles som en grill fremfor en mulighed for at komme med din (læs: virksomhedens) side af sagen.
Følelsen af grill er med andre ord ofte noget, der kommer indefra, og den opstår typisk, når:
- du ikke er ordentligt forberedt og ikke har styr på dine budskaber
- for så bliver du vævende, uklar og måske også en smule konfliktoptrappende i din respons. Usikkerheden skaber utryghed og sender signaler til din krybdyrhjerne om, at du skal se at komme væk fra den farlige situation.
- og pludselig har du både en ”modstander” i interviewet OG i dig selv.
Med medietræning lærer du at mestre de kritiske spørgsmål og ikke mindst at vende utryghed til selvsikkerhed i et trygt og konstruktivt miljø, og vores mål er at nå derhen, hvor du
- Ser det kritiske interview som en mulighed for at få dit budskab ud, nuancere billedet og lukke en krise ned
- Bliver hjemmevant og sikker i selve interview-situationen med alt, hvad den indebærer (også rundt om selve interview-delen).
Kommunikationskriser klistrer
Står I overfor en krise, et kritisk interview eller ”noget, der måske kan udvikle sig”, så løber I en risiko ved at udelade medietræningen. Det gør I, fordi interview-situationen er lidt ligesom at havne i en anden meget stresset, presset og ukendt situation: man ved ikke rigtig, hvordan man reagerer, før man er der.
Derfor er det så hamrende vigtigt at have prøvet kræfter med både linsen, lyset, spørgsmålene og ordene, inden du er på live. I al sin uindpakkede ærlighed kan du nemlig få krisen til at accelerere til nye højder, hvis du kommer skidt afsted på skærmen. Og det er – hear our words – endnu værre at have en krise om sin håndtering af krisen end ”bare” at have en krise. Så vil vinden blæse tiltagende, og skaderne på dit omdømme kan desværre hænge som en skygge længe efter (Danske Bank, Bitz, Jensens Bøfhus og Radio Loud…)
Omvendt er der også en kæmpe gevinst, hvis du nailer det kritiske interview. For udviser du handlekraft, kommunikerer i øjenhøjde og signalerer ordentlighed, så vinder du sympati og forståelse, og så kan modtageren i virkeligheden tilgive både meget og glemme hurtigt. For ”alle kan jo fejle”.
Interview-situationen er lige så kunstig som medietræningen – til din fordel
Når du stiller op til et interview, så indtræder du i en kunstig situation med et menneske, der gerne vil have noget fra dig, og som i virkeligheden ikke giver noget igen.
Det er en opstillet situation, som kan virke meget konstrueret og styret, når man står i den, og derfor kan den også være ubehagelig. Men faktisk er det til din fordel, at det er sådan, for det gør situationen utrolig nem at efterligne, og derfor også helt oplagt og nem at øve sig på.
Hvordan foregår en medietræning?
Medietræning går i al sin enkelthed ud på at klæde dig godt på med teori, teknik og praktisk erfaring, så du bliver tryg og sikker i interview-situationen.
Vi øver både dit verbale, men også dit nonverbale sprog. For TV er lyd og billeder, og hvis det, der sker på skærmen, vækker undring, ikke skaber sympati eller forstyrrer på anden vis, så er dét, der kommer ud af munden på dig tæt på ligegyldigt.
Hos Wecommunicate tror vi på, at øvelse gør mester, og at det betaler sig at fokusere på alt det, der fungerer. Derfor er en medietræning med os både venlig (når altså ikke det er den vågne journalist, der er på spil), feedbacken konstruktiv og stemningen let og fokuseret på at flytte jer og give jer en god oplevelse.
En dag med medietræning indeholder typisk:
- Et skræddersyet oplæg om mediekriser, krisestyring og talsmandens rolle -og værktøjskasse
- Praktiske øvelser foran kameraet med interviews af forskellig sværhedsgrad og altid med udgangspunkt i konkrete og relevante cases og problemstillinger fra jeres virksomhed
- Grundig feedback
Er du nysgerrig på at høre mere om medietræning?
Så giv Julie et kald på 21259646, eller skriv til julie@wecommunicate.dk. Så kan vi tage en uforpligtende snak om, hvordan medietræning kan bidrage til netop din virksomheds gennemslagskraft i medierne.